Wereldwijd heeft open kennis de afgelopen jaren een groot verschil gemaakt. Denk aan Wikipedia: de impact is enorm. Wat kan ‘open’ betekenen voor het Nederlandse onderwijs? Niet ‘open’ als...
Betekenisvolle leerervaringen creëren in de klas, daar zijn leerkrachten/docenten elke dag mee bezig. Betekenisvol leren is een begrip met meerdere kenmerken van leren, o.a. actief, collaboratief leren in een...
Er moet meer digitaal open leermateriaal komen, vindt de overheid. Dat zorgt voor beter passend onderwijs, leukere lessen en meer werkvreugde. Zes Veldexpertscholen zijn met subsidie en ondersteuning hier...
In deze sessie nemen we je mee in de wereld van het evidence-informed werken met open leermateriaal. We bespreken de kenmerken en het belang van evidence-informed werken met open...
De SterMonitor is ontwikkeld als antwoord op de vraag van docenten om de voortgang van leerlingen zichtbaar te maken, zelfs bij het gebruik van open leermaterialen. Het platform dat...
Open leermateriaal maakt het onderwijs rijker Tijdens deze sessie wordt met humor en verbazing gedeeld wat meer dan 12,5 jaar samenwerken tussen scholen voor mooie resultaten heeft opgeleverd. Initiatiefnemers...
De omslag van een summatieve naar een meer formatieve cultuur is een geleidelijk proces en verloopt per school anders. Een leerplatform kan de leerkracht en leerling ontzorgen en ondersteunen...
In het Gespecialiseerd Onderwijs (GO) is open leermateriaal van onschatbare waarde, omdat er voor leerroute 1-3 weinig geschikte methodes zijn en voor leerroute 4-6 een belangrijke aanvulling op de...
We moeten het hebben over leermiddelen! Arjen Lubach maakte er onlangs een mooi item over met voorbeelden uit het primair onderwijs: https://youtu.be/w505T4nobsY De situatie in het voortgezet onderwijs is heel...