De impact van audio op de taalverwerving (kinderen <14 jaar) is verrassend groter dan gedacht. Kinderen leunen sterk op audio en vinden zo ook eerder aansluiting in de les. Podcasts maken en (terug)luisteren versterkt woordenschatontwikkeling, laat ze nadenken over (eigen) taal en draagt bij aan leesmotivatie, betere leeservaringen, zelfvertrouwen en welbevinden.

𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝗲𝗻 𝗲𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁𝗲𝗻
De podcase en Repocase zijn twee compacte en gebruiksvriendelijke producten waarmee kinderen en leraren eenvoudig audio-opnames kunnen maken. De podcase is een compacte podcaststudio; startklaar opgebouwd in 10 minuten. De mixer is eenvoudig in gebruik en met één druk op de knop maak je een opname. Met de lesmaterialen leer je hoe je een podcast voorbereidt en maakt. De repocase (klein opnameapparaat) zet je in voor spreekvaardigheid en gesprekken op locatie. Beide producten worden geleverd met lesmateriaal en scholing voor leraren.

𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺 𝗮𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗮𝗴 𝗺𝗲𝘁 𝗽𝗼𝗱𝗰𝗮𝘀𝘁𝘀?
De podcastervaring (zittend in studio en live je eigen stem horen) zorgt voor meer plezier, enthousiasme en betrokkenheid tijdens voorbereiding en opname. De directe feedback zorgt voor een vliegwiel van lezen en schrijven in voorbereiding op leren verbeteren, presenteren, spreken en luisteren van eigen werk. De opnames zorgen voor een natuurlijke spiegel van feedback. Passieve woordenschat o.b.v. opnames bespreken en borgen is een nieuw aspect waarmee taalonderwijs én het leren lezen verbetert op inhoud, kennis en vorm. (Samen) interactief luisteren én maken krijgt zo een vaste plek in de klas. Je zet taal letterlijk even op pauze. En je werkt aan digitale vaardigheden van leerlingen waardoor ze ook mediawijzer worden.